Blog

Fast helyett Slow fashion - már a kozmetikumok között is

2020.04.27 14:15
Prokaj Bea
Prokaj Bea
Fast helyett Slow fashion - már a kozmetikumok között is

Nem mindig erény a gyorsaság és az első ránézésre olcsónak tűnő árak. Mert nem biztos, hogy a szinte fillérekért kapható napvédő krém teljesen a te igényeidnek megfelelően lett kialakítva, vagy a kirakatban még ellenállhatatlannak tűnő ruha tökéletesen rád lett szabva. Úgyhogy itt az ideje kicsit lelassítani és jobban átgondolni, hogyan tudunk úgy vásárolni, hogy az nekünk és a bolygónknak is jó legyen.

Ha bemész egy áruházba, vagy akár csak végigsétálsz az utcán, egyre-másra jönnek veled szembe az olyan ruhaboltok vagy kozmetikai üzletek, ahol gyorsan, olcsón és nagy tételben beszerezheted a kinézett termékeket. Legyen szó egy könnyed átmeneti kabátról, vagy a tökéletesnek mondott hidratálókrém megtalálásáról.

És pont ebben rejlik a fast fashion lényege: nem törődve a valós igényeinkkel, kevésbé tartós, olykor-olykor kifejezetten rossz minőségű szolgáltatások nyújtásával ösztönöznek minket minél gyakoribb vásárlásra.

Mert a Fast Fashion nem más, mint vásárlásösztönzés

Kimondva vagy kimondatlanul, de a fast fashion márkák gyakorlatilag kéthetente – havonta cserélik az árukészletüket, így sarkallnak minket arra, hogy az új kollekcióból is vásároljunk, különben lemaradunk.


A marketingstratégia is erre épül, hiszen a hirdetésekkel, a fizetett PR cikkekkel, a reklámokkal, de még a csomagolásokkal is azt sugallják nekünk, hogy amit a múlt héten vettél, az ma már nem menő, mert kiment a divatból. Ha nem figyelünk oda, akkor ezzel a tudatalatti, etikátlan manipulálással kerülünk be az ördögi körforgásba.


Emellett, a fast fashionnek megvan a pénzkiadáshoz fűződő pszichológiája is: mivel viszonylag olcsó árakkal dolgoznak, sokkal egyszerűbb engednünk a csábításnak. Ennek oka abban keresendő, hogy könnyebben adunk ki a kezünkből többször kis összeget, minthogy egy nagyobb kiadásra rászánjuk magunkat.

De az olcsóságnak is megvan az ára

Ez főleg azoknak a közel-, illetve távol-keleti munkavállalóknak – sokszor gyerekmunkásoknak – a bérében látszik meg, akik rendkívül rossz, nem ritkán embertelen munkakörülmények között dolgoznak és irdatlan tempót diktálva gyártják nekünk a kabátokat, pólókat vagy a kedvenc kozmetikumainkat.[1]

Arról nem is beszélve, hogy ezek a ruhák jobb esetben néhány hónapot bírnak ki anélkül, hogy elvesztenék a színüket, megnyúlnának a használattól vagy összemennének a mosásban, így a tartósságuk erősen megkérdőjelezhető.

A kozmetikumok esetében ugyanez a mentalitás figyelhető meg: a reklámoknak, a tetszetős csomagolásnak és a hangzatos jelszavaknak köszönhetően hajlamosabbak vagyunk az olcsóbbik bőrápoló krémet leemelni a polcról. Még akkor is, ha a lelkünk mélyén sejtjük, hogy az nem feltétlenül lesz megfelelő a bőrünk számára.

Fast fashion fast cosmetics slow cosmetics

Biztos, hogy neked sem kell bemutatni azt a szituációt, amikor megvettél egy hidratáló krémet és a használat során kiderült, hogy korántsem nyújtja azt, amit a csomagolás vagy a reklámok ígértek. Nem varázsolja üdévé a bőrödet, nem gondoskodik a bőrrétegek hidratálásáról és még az is előfordulhatott, hogy kiütéseket, illetve bőrpírt okozott vagy tovább szárította a bőrödet. Egyszerűen nem felelt meg az igényeidnek.

Ráadásul a Fast Fashion a környezetre sincs jó hatással

Ehhez elég csak azokra a ruhadarabokra gondolnunk, amik záros határidőn belül a kukában végezték, mivel ezek a ruhák jobb esetben néhány hónapot bírnak ki anélkül, hogy a minőségük annyira leromoljon, hogy már tovább ajándékozni sem tudjuk őket. De még törlőrongyként is nehezen lehetne felhasználni ezeket a darabokat.  

Ezzel azonban csak a hihetetlen mértékű szemetet termeljük tovább. A családunk, a gyermekeink jövőjéért aggódva, nem hagyhatjuk figyelmen kívül ezt a problémát, hiszen a természet szépségeire és kincseire a tonnaszámra termelődő hulladék finoman szólva sincs jó hatással. Emiatt már egy-egy erdei séta vagy tengerparti nyaralás során is belebotolhatunk olyan szemétkupacokba, amiknek semmi keresnivalójuk nem lenne ott.

A Fast Fashion ruhák esetében ugyanis nem ritkán műszálas anyagból készült öltözékekről van szó, amelyek lebomlási ideje több évtizedet is igénybe vehet. Ezzel szemben a műanyag tégelyes, flakonos vagy tubusos krémek, például a testápolók vagy naptejes flakonok még tovább fennmaradnak: esetükben akár 350-450 éves lebomlási idővel is kalkulálhatunk – ami akár előnyünkre is fordítható azon kevés kozmetikai márka esetében, akik vállalják a visszaváltásukat, újrafelhasználásukat. És akkor az állatkísérletektől még szót sem ejtettünk.

Slow fashion slow cosmetics

Úgyhogy eljött az ideje a Slow Life-nak

Szerencsére egyre többen ismerjük fel azt, hogy a felgyorsult életmódunk és a fogyasztási cikkek felelőtlen gyűjtése testre és lélekre, valamint a Földre is káros hatással van. Úgyhogy nyugaton már 2008-ban elindult egy Slow Fashion nevű mozgalom, ami a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot tartja szem előtt ma már nemcsak a divatban, hanem az élet más területein is, például az étkezés és az egész életvitelünk terén is. És amik lassan-lassan Magyarországra is kezdenek begyűrűzni.

Jelszava lehetne a kevesebb több, hiszen pont erre sarkall: vásároljunk inkább kevesebbet, de jobb minőségű, tartós dolgokat, legyen szó akár ruháról, kozmetikumról vagy akár élelmiszerről. Ezzel gyakorlatilag a divaton keresztül is felelősséget vállalunk a döntéseinkért, mert olyan helyi tervezőket és gyártókat támogatunk a vásárlásainkkal, akik elkötelezték magukat környezetvédelem és a fenntarthatóság mellett anélkül, hogy a tömeggyártást célozták volna meg.

A Slow Fashion és a Slow Lifestyle ösztönzi a tudatos vásárlást és arra buzdít, hogy mindig olvasd el a címkét, nézd meg mi van a csomagolásra írva, ismerd meg a márkát, a gyártási folyamatait és emelj szót ellene, ha nem környezetkímélő eljárásokkal dolgozik. Nem a pillanatnyi vásárlást sürgeti, hanem a tartós, jó minőségű ruhadarabok és kozmetikumok beszerzését támogatja. Amelyekből tényleg elég keveset használni és nem kell szinte naponta pótolni őket. Közös jellemzőjük, hogy nyers, természetközeli formákkal és összetevőkkel dolgoznak, környezetbarát módon, állatkísérletek nélkül készülnek.

Ugyanígy egyre nagyobb teret hódít magának a Slow Food mozgalom is, ahol szintén a természetre, a természetes ízekre helyeződik a hangsúly. Olyan étkezési kultúrát takar, amelyben a legkevésbe feldolgozott, tartósítószer- és adalékanyagmentes élelmiszereket fogyasztjuk. Ahol a műanyag ízek helyett ismét megtanuljuk élvezni az ételek természetes ízét.

Mit jelent a Slow Fashion a kozmetikumok esetében?

Ahhoz, hogy egy kozmetikum elnyerje a Slow Cosmetique minősítést, 4 főbb kitételnek kell megfelelnie. Ezek a következők lennének: az adott kozmetikum legyen etikus, fenntartható, környezetbarát és intelligens.

Hogy mit jelentenek ezek a gyakorlatban?

  1. Etikusnak akkor nevezhetünk egy kozmetikumot, ha mentes minden olyan összetevőtől, ami káros az emberekre és inkább a természetességet, a természetközeliséget helyezi előtérbe. Emellett tartózkodni kell a vásárlókat és a partnereket megtévesztő kommunikációtól, ugyanakkor olyan árak kialakítására kell törekedni, ami tükrözi a kozmetikum és az előállításának minőségét.
  2. A fenntarthatóság a kozmetikumok esetében azt jelenti, hogy a bőr természetes ápolása és a bőr egészségének megőrzése a cél, nem pedig az olyan termékek forgalmazása, amik újabb, kiegészítő termékek vásárlásra ösztönöznek. Emiatt nem lehet olyan marketingtrükköket alkalmazni és olyat állítani, ami nem felel meg a valóságnak, vagy amiket egyenesen képtelenség betartani. És természetesen a félelmet okozó kommunikációtól is tartózkodni kell.
  3. Környezetbarátnak tekinthetünk egy kozmetikumot akkor, ha az előállításuk során nem használnak semmilyen kőolajszármazékot vagy más petrolkémiai összetevőt, parabént, egyéb szintetikus összetevőket, illetve olyan anyagot, amelynek előállításához állatokkal kell visszaélni. Lehetőség szerint törekednek a bio- és feldolgozásmentes alapanyagok használatára, ráadásul az eljárások és az összetevők tekintetében is kerülik a környezetszennyezést.
  4. Intelligens kozmetikumról pedig akkor beszélünk, ha az valóban megfelel az adott bőrtípus igényeinek, illetve kielégít olyan alapvető igényeket, amiket joggal támasztunk a kozmetikumainkkal szemben. Ilyen igény lehet a kozmetikum típusától függően a bőr védelme, hidratálása vagy tisztítása és a természetben megtalálható alapanyagok használata.

Itt olvashatod el, hogy a Nagora hogyan biztosítja mindezt a gyártás során.

Slow cosmetics

A Nagora Slow Cosmetics a legtermészetközelibb formula

A fenti 4 nemzetközi követelménynek a Nagora összes kozmetikuma megfelel, így mi ennél is tovább mentünk. Egy olyan exkluzív termékcsaládot alkottunk meg, ami még természetközelibb, még magasabb minőségű szépségápolást nyújt nektek.

Így a 4 kötelező alapelven túl a Nagora slow kozmetikumok különlegessége:

  • Kizárólag bio- és feldolgozásmentes nyers alapanyagokból készülnek és - ugyanúgy, mint a slow food termékek - a késztermékek sem feldolgozottak.
  • Kizárólag értékes, finomítatlan, azaz hidegen sajtolt, extra szűz olajokat, zsírokat és virágvizeket tartalmaznak.
  • Vagy víz- vagy zsírbázisúak, így amellett, hogy nem tartalmaznak emulgeátort, nem tartalmaznak semmilyen tartósítószert sem.  Vegyük például a Bio Rózsavíz permetünket, amit bőrtisztításra, tonizálásra is használhatsz, viszont a tökéletes hatás érdekében a gazdag olajokból álló szérumot már csak ezután viszed fel. 
  • Az eljárások és az összetevők tekintetében is kerülik a környezetszennyezést.
  • Csomagolásuk zero waste: visszaváltható, sőt újrahasznosítható műanyag vagy üveg és nem alkalmazunk másodlagos csomagolást  (doboz, amibe belecsomagolják a tégelyt).
  • Az összes Nagora, így a Slow kozmetikumokat is anélkül állítják elő, hogy állatokon kísérleteznének miattuk, és többségében még állati eredetű alapanyagot sem használunk fel hozzájuk. Így lesz valóban cruelty free a kozmetikum.

Te találkoztál már a Slow Fashion / Slow Lifestyle irányzattal? Kíváncsiak vagyunk a véleményedre, írd meg nekünk a Nagora Női Körben, ahol még többet beszélgethetünk róla!

 

Szerző: Prokaj Bea


Ha érdekelnek további érdekes és hasznos tartalmak és fontos számodra az egészséges, környezettudatos életmód, iratkozz fel levelezésünkre itt.

Tetszett? Oszd meg, hogy mások is elolvashassák

 

[1] Lifehack; Kate Wood: 8 Reasons to Rethink Fast Fashion

Webáruház készítés